De tijd lijkt te vliegen - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Marije Kruiper - WaarBenJij.nu De tijd lijkt te vliegen - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Marije Kruiper - WaarBenJij.nu

De tijd lijkt te vliegen

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

10 Maart 2011 | Costa Rica, Turrialba

Terwijl iedereen aan het bijkomen is van de carnaval, word er hard gewerkt aan de andere kant van de wereld! Inmiddels zit ik hier alweer twee maanden! De stage loopt nu nog op halve toeren maar we maken mooie stappen om op volle toeren te kunnen draaien! Waar de stage eerder nog ging om meekijken en meelopen draait het nu om zelf acties ondernemen en ik moet zeggen dat bevalt me goed! Mijn rooster ziet er als volgt uit.
Op maandag begin ik om 7.00 uur. Ik geef samen met Julio gymles op CEE dit is de school voor kinderen met een beperking. De groepen bestaan uit ongeveer 4 tot 9 kinderen. De klassen zijn erg verschillend ook het aantal kinderen varieert erg, vandaag zijn er 8 kinderen en morgen 4. Dat maakt hier niet zoveel uit, ik denk dat dit komt omdat sommige kinderen erg ver weg wonen en in Costa Rica betaalt men geen school geld! Maar goed de gymles. Eigenlijk vind ik zelf dat de gymles meer weg heeft van een ‘laatste les voor de vakantie’ leuke dingen doen dus! En vrij veel dezelfde activiteiten. Ik ga eens goed nadenken hoe je met dezelfde spullen een ander soort les kan creëren, de docent geeft trouwens wel op een leuke manier les, hij heeft echt oog voor de kinderen en hij is populair bij de kinderen ook bij de andere docenten trouwens. Dit is ook weer een nadeel want dat betekent dat hij veel praatjes maakt met iedereen die langs komt lopen en dit gaat weer ten koste van de gymles. In de middag heb ik samen met Sabine en Emilia het project denken, voelen, handelen. We hebben twee groepen een groep met autisten en een groep met een laag niveau. Op dit moment is het nog vooral kennismaken en vertrouwen krijgen.
Op dinsdag staat er zwemmen op mijn rooster. Afgelopen dinsdag hebben we de eerste bijeenkomst daarvoor gehad. We kregen van Pablo informatie over de kinderen en de materialen die wij tot onze beschikking hebben. Ik heb al veel zin in het zwemmen!
Op de woensdag ga ik naar CAIPAD dit is een dagbesteding van mensen met een beperking. Hier werk ik elke week met dezelfde groep mensen. Ik snap nog niet helemaal hoe de groepen tot stand zijn gekomen want echt alles zit door elkaar. Zo had ik vanochtend drie personen waarvan één jongen heel actief is, één vrouw moeilijk loopt en bijna alles zittend moet doen en één man die helemaal niets van mij moet weten en niet zoveel zin heeft om te bewegen! Nou verzin daar maar eens een passende activiteit voor! En dan ook nog eens op een veld wat meer op een bouwplaats lijkt! Op donderdag staat er fysiotherapie op het rooster dan werk ik samen met Oscar. Ik ga hier mijn ‘eigen’ kindjes krijgen waarmee ik een mengeling van fysio en pmt aan ga geven. Ik vind dit erg interessant maar ook best spannend, ik bedoel wat weet ik nou van fysiotherapie! Ik weet echt niet hoever je een kindervoetje buigen! In de middag hebben we een project wat over wat is nou een gezonde leefstijl, hier zijn we helaas nog niet echt mee begonnen wegens het gebrek aan informatie uit de voorgaande jaren maar als het goed is hebben we vandaag de info gekregen om aan de slag te kunnen.
Op vrijdag heb ik weer gymles met Julio. Op woensdag en vrijdag middag hebben we tijd om aan projecten te werken, vergaderingen te plannen of om huiswerk te maken van school of Spaanse les. En op zaterdag en zondag uiteraard vrij. Nja uiteraard, zo werkt dat hier niet helemaal. Mijn vader bijvoorbeeld, die werkt op zaterdag en als het druk is werkt hij ook op zondag!
Mijn vader is trouwens niet zo’n standaard Costa Ricaanse man, het beeld wat ik had van mannen hier is dat ze helemaal niets doen buiten hun werk om. Veel mannen zijn ook zo maar mijn vader helpt thuis ook mee met bijvoorbeeld de tafel afruimen en de afwas doen. Mijn vader is verder ook een leuke en gezellige man die humor heeft en intelligent is(net als mijn papa thuis, scoor ik nu plus punten pap? hahaha)

Afgelopen zaterdag zijn Sabine en ik afgereisd naar San José om daar een filmpje te gaan kijken in de bios! Mooi dagje dacht ik zo! Lekker hamburgertje van de Burger King genuttigd! Trouwens de bios ziet er hier hetzelfde uit als in Nederland, wat nou een cultuur shock krijgen in Costa Rica!?

De plannen voor aankomende week zijn ook al weer gepland! Zaterdag ga ik met mijn ouders naar een doop feestje in San José, als ik het goed heb begrepen van de kleinzoon van een tante ofzo… Net de tros… ‘De grootste familie van Nederland’. En van maandag tot donderdag gaan we naar Grano de Oro om daar gymlessen te geven!

Het pakketje met kabeltjes is nog onderweg dus er zijn nog geen nieuwe foto’s!

Verder bedank ik iedereen weer voor de fanmail en de reacties!

Kusj Marije

  • 10 Maart 2011 - 04:51

    Merit:

    Hoi!
    Tjonge wat een veelzijdige stage, dacht dat iedereen misschien twee dingen zo hebben, maar dat is duidelijk niet waar. Klinkt echt heel leuk!
    Groetjes

  • 10 Maart 2011 - 15:22

    Monique:

    Hoezo vervelen??? Je hebt zo wel een drukke maar zinvolle week en weet waar je aan toe bent!! Leuk om te lezen. De kabeltjes zijn er nog niet en het andere pakje dan? .is inmiddels 3 weken geleden verstuurd

    geniet en tot de volgende mail..........

    monique en rene

  • 10 Maart 2011 - 17:39

    Tu Papá:

    Hey Marije ,

    Das 'slim' van je ,op afstand ff een puntje scoren ..das da mooi lukt aha.!

    Groet'n uut Hoarle en een xje.

  • 10 Maart 2011 - 17:40

    Merlijn:

    Klinkt allemaal leuk! Geniet ervan en laat even weten als je wat wilt weten:) doe ze de groeten van mij!

  • 10 Maart 2011 - 17:43

    Robin:

    Hé Marije!

    Zo te lezen vermaak je je daar goed. Ik ben zelf erg druk met alles eigenlijk. Maar verder geen bijzondere dingen aan de hand hier. Verslagje hier, verslagje daar enzovoort. Ik mis jullie wel een beetje hoor ;-) Veel plezier en groetjes aan Sabine!!

    xx

  • 10 Maart 2011 - 22:32

    Gerard En Lucia:

    Hoi Meiske, nog bedankt voor de felicitaties voor mijn verjaardag, dat je daar nog aan denkt.
    Leuk dat je zoveel meemaakt en je jou eigen weg in situaties vindt.
    Misschien kun jij een nieuw criteria voor de deelnemers opstellen, zodat de groep niet zo`n mengelmoesje is,of is dat te wijsneuserig?
    Ben ook wel benieuwd hoe zo`n doopsel verloopt, zal wel een groot familiefeest zijn met veel en lekker eten.
    Blijf genieten en we hopen dat je toch nog met mooie foto`s thuis komt, anders koop je daar toch een wegwerp ding.
    Hou je haaks en veel Liefs uit Nijverdal.
    p/s 100 daagjes zijn zo voorbij.

  • 11 Maart 2011 - 18:45

    Jacqueline M.:

    Hallo Marije,

    Je hebt je draai wel gevonden als ik het zo lees. Wat zijn we in Nederland dan verwend met al onze instanties en middelen. Ik begrijp dat daar echt geroeid moet worden met de riemen die je hebt. Het lijkt allemaal zo normaal in onze verzorgingsstaat. Natuurlijk wordt er bij ons inmiddels ook nog steeds beknibbeld op de zorg, maar in vergelijking met wat ik lees over daar is dat toch peanuts. Fijn dat je het zo leuk hebt bij je gastgezin.
    Hoe gaat het met je spaans? Ik heb drie jaar spaans gehad, maar weet er inmiddels weinig meer van. Jij pikt het daar natuurlijk snel op. Je zal wel moeten. Hier gaat alles z'n gangetje. Je verslagen zijn erg leuk om te lezen. Zo blijven we tenminste een beetje op de hoogte. Heel veel groetjes van mij en mijn drie mannen.

  • 13 Maart 2011 - 12:41

    Erma:

    Hai Marije,
    Heb net je resiverslag gelezen,vergat elke keer om je verslagen te lezen, had wel via je moeder elke keer gehoord hoe het was met jow. Zo te horen gaat het goed, en bevalt het je ook prima. Een hele ervaring zo te lezen wat je allemaal mee maakt.
    Je bent er al weer 2 maanden, snel gaat dat toch vind je ook niet?? Met ons gaat alles goed, Milou heeft net haar 1e carnaval als dansmarieke achter de rug, was haar erg goed bevallen, ze heeft erg veel lol gehad. Wij hebben dit jaar dan niet meegedaan, maar zijn wel naar Carnaval toe geweest, een beetje verkleed met gelecpruik en van die vogeltjes op de ko, we vielen aan de kant van de weg in ieder geval goed op.

    Het is hier nu ook erg lekker weer, hebben net gelopen met de hond, en het is bijna warm te noemen.

    Veel plezier nog en lees je reisverslag binnenkort wel weer en hoop dat je dan de kabels hebt, en foto's kunt plaatsen. Gr. Erma

  • 13 Maart 2011 - 18:26

    Pedro, Annet En Kids:

    Hoi Marije, fijn dat het zo goed gaat daar en dat je je niet verveelt.
    Ik mis enige informatie over het alcohol gebruikt e.d. Maar deze details zullen we wel op een zondagmorgen bij oma horen. We hopen dat je het verder goed gaat.

    De groeten.

  • 14 Maart 2011 - 19:54

    Jolien (Den Ham):

    Hee Marije,

    Lekker vol weekie zo, erg afwisselend ook, leuk! Vind het knap dat je alles zo leuk oppakt, creatief bent, omgaat met beperkingen van kindjes/mensjes, wat niet iedereen kan. Das ook pluspunt... Het is hier trouwens vandaag prachtig weer en morgen ook, tot 17 graden. Volgens mij kijkt zowat heel Nederland uit naar het mooie weer hier. Hoef je in CR geen zorgen over te maken, dacht ik zo ;)
    Nou maar ik zou zeggen veel succes en ook met creatief denken voor die drie personen die zo verschillend zijn, uitdaging :D
    Pura Vida, x Jolien

  • 17 Maart 2011 - 11:33

    Annet:

    Hoi Marije,

    Even weer bijgelezen. Bijzonder dat er veel mensen met verschillende beperkingen bij elkaar verblijven. Lijkt me moeilijk om daar je activiteiten aan te passen. Individueel zou het prettigs zijn, maar ja.................dat zal wel niet de bedoeling zijn.
    Bij jullie is het 29 graden ??!!
    Wij zijn al blij dat het boven de 10 graden komt !!!!
    Tot het volgende verslag.

    Groet'n uut Heldern

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Turrialba

Marije

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 29062

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 05 Juli 2011

Stage in Turrialba

Landen bezocht: