Een paar dagen geen internet - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Marije Kruiper - WaarBenJij.nu Een paar dagen geen internet - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Marije Kruiper - WaarBenJij.nu

Een paar dagen geen internet

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

22 Februari 2011 | Costa Rica, Turrialba

Hallo!!

Iedereen bedankt voor alle reacties en mailtjes! Het is erg leuk om deze te lezen!

Dit verslag heb ik afgelopen vrijdag al geschreven maar omdat mijn ´broer´ dacht verstand te hebben van de internet kabels ;) had ik een paar dagen geen internet!!


Zo de eerste week stage zit erop! Ik heb nog niet zoveel gedaan maar de eerste indruk is goed! Waar wij in Nederland alles voor elkaar hebben voordat de leerlingen naar school komen nemen ze daar hier in Costa Rica ongeveer de eerste twee weken voor. Dat betekent dat we geen rooster hebben en dat de gymles samen met de muziekles word gegeven en dat er op CAIPAD koekjes worden gebakken, geknutseld en films worden gekeken. Ik heb nu wel mooi de tijd om alle cliënten te observeren en hiervoor neem ik dan ook uitgebreid de tijd.
Grano de Oro is een verhaal opzich. Samen met de Groep die in San Jose zit zijn we in een busje op zaterdag ochtend naar Grano de Oro gegaan. Wat een reis! Denk bij de weg weer aan het Haarlese bos alleen dan 10 keer zo stijl! Maar het uitzicht is werkelijk prachtig! Na ongeveer twee uur in het busje heen en weer geslingerd te zijn rijden we het dorpje binnen. Het zijn een paar huisjes, veel paarden, een klein schooltje en de mensen zijn hier net iets donkerder. Mooi dorpje dacht ik zo! Iedereen altijd maar zeggen dat Haarle klein is, nou mooi niet dus!
In Grano de Oro zullen we slapen in het huis van de directeur dit huis staat naast de school. Het huis is alleen wel iets minder schoon! De opmerking van een oud projectlid ´neem een klamboe mee zodat er snachts geen beestjes je mond in kruipen´ valt nu volledig op zijn plek!

Hoe mijn dag eruit ziet?
Nou vanmorgen stond ik op om 5.45 uur. Samen met mijn ‘moeder’ heb ik ontbijt gehad. Elke ochtend heeft ze vers fruit voor mij op een schoteltje vandaag krijg ik meloen, papaya en ananas. Omdat ik de eerste ochtend hier heb vertelt dat ik ananas erg lekker vind krijg ik dit gewoon elke ochtend! Ik eet een stukje stokbrood met aardbeien jam en een stukje stokbrood met soort smeerkaas, een kopje zwarte thee en dan is het tijd om mijn tandjes te poetsen, fiets pakken en naar de school gaan 6.50. De heen weg naar de school gaat mooi snel ik slinger overal tussen door, pak een stukje stoep mee, negeer een roodlicht en moet vervolgens vol in de remmen omdat er een auto opeens bedenkt af te slaan. Oja ik moet uitkijken! Dat heeft mijn ‘moeder’ nog zo gezegd! Op de school aangekomen moet ik eerste de conciërge groeten. Deze zit bij de ingang zodat alle ouders hun kind inschrijven. Hier begroeten de meeste mensen elkaar door één kus te geven. Ja dat klopt daar houd ik niet van! Dus als het niet hoeft doe ik het niet. Nadat ik een kort praatje heb gemaakt met de conciërge loop ik door, na de conciërge zitten altijd veel moeders die de hele ochtend wachten totdat het weer tijd is om naar huis te gaan. Er zijn kinderen die op deze school zitten die ver weg wonen en met de bus naar school komen. Het is voor deze ouders niet de moeite om naar huis te gaan omdat ze dan heen en weer kunnen en dit scheelt weer een buskaartje. De moeders kijken al steeds minder vreemd al ik daar als blanke binnen kom stappen en iedereen groet. Ze zeggen nu zelfs wat terug! Mijn fiets parkeer ik bij het lokaal waar de fysio therapie word gegeven. Nee mijn fiets staat niet binnen. Hier is het heel gewoon dat de lokalen dicht zijn maar de gangen niet deze zijn alleen overdekt. Vandaag loop ik mee met de gymles die door Julio word gegeven. Nu nog samen met de muziek docent. In de hele ochtend deze duurt van 7.00 tot 12.00 uur (vandaag 11.00 uur) hebben we twee groepen. Één groep is met jonge kinderen en de andere groep is met leerlingen die een jaar of 16/17 zijn. Ongeveer twee keer een uurtje. Tussen door is het wachten, wachten, wachten, wachten wachten en huiswerk Spaans maken. Nee werkdruk kennen ze hier niet. Je druk maken omdat iets afmoet? Nee kennen ze hier ook niet! Geen stress en geen werkdruk. De activiteiten die we doen is met de jongere kindjes een warming up op muziek, een beetje muziek maken en een parcours op muziek. De muziek schalt ook gewoon door de hele school en staat lekker hard! Met de oudere leerlingen word er alleen gedanst. Verschillende muziek stijlen passeren de revue. Zo klaar, op naar huis! Dat is een ander verhaal berg op duurt altijd iets langer! Maar ik met mijn handbal benen en mooie mountainbike ben ik nog best snel thuis! Mijn ‘moeder’ schrikt als ik binnenkom. Ze heeft het eten nog niet klaar! Sterker nog ze moet nog beginnen! Gister dook ze direct de keuken in om een lekker maaltijdje te maken. Dus ik zeg; Esther, tranquilo! Alle tijd! Pura vida! Lekker middag eten met rijst, rode bonen, palmkool, rodebiet, lekker stukje vlees, heel veel knoflook en een vers ananas sapje! Vanmiddag ff een bus kaartje gekocht omdat ik morgen met mijn ‘broer’ naar Jaco heen ga om te surfen, ik geloof dat we les krijgen van een ‘ neefje’. Vanavond ff de kroeg opzoeken, we gaan naar Charlies. Dat is ons gisteren met de lady’s night goed bevallen!

Één of ander vaag receptjes?
Die ben ik nog niet tegen gekomen! Ik eet hier vooral veel rijst met bruine of rode bonen maar de bonen zijn hier heel anders als in Nederland net als de rijst trouwens!

Of ik al bruin ben?
Ik doe niet zoveel onder voor de mensen hier.

Ork ork ork soep eet je met een???
Vork! Als het kan ook een mes anders moet je die homp vlees in 1 keer opeten net als de wortel, banaan, maïs kolf en dat wat er nog meer in zit!

Of ze Fc Twente hier volgen?
Ja, net als PSV, AJAX en de hele uefa competitie. Samenvattingen, nieuwsberichten als ik zou willen hoe ik niets te missen!

Of er hier knappe jongens zijn?
Ja, maar ook erg matcho!


Kusje

  • 22 Februari 2011 - 18:18

    Karlijn Vos:

    Klinkt goed! Erg leuk geschreven!
    Have fun :)

  • 23 Februari 2011 - 12:12

    Gerda En Henk:

    Zo zo, de familie wordt steeds groter met al die broertjes.
    Zoals we het lezen, wordt je wel goed verzorgt, als je weer thuis bent kan je moeder de aardappels wel weggooien.
    We zijn blij voor je dat je het naar je zin hebt, geniet maar veel van de mensen die daar zijn.

    We wensen je nog veel plezier tijdens je werk en vrije tijd.

    Groetjes,
    Gerda en Henk

  • 23 Februari 2011 - 16:31

    Merit:

    Negertje, dat gaat goed dus, je hebt mij vast al lang weer ingehaald met je uberkleurtje. Klinkt allemaal erg leuk, ik wil ook surfen! Maar dat komt hier vast ook nog wel.

  • 23 Februari 2011 - 18:21

    Monique:

    Weer een leuk verhaal om te lezen en je te volgen...............wat knap van je dat je alles eet:D...........vers fruit kan ik me voorstellen maar bruine en rode bonen???????????? alles went

    Nog veel plezier en geniet er van tot de volgende mail!:D

  • 23 Februari 2011 - 21:16

    Elly:

    Hey, hey klinkt heel goed allemaal, zou toch bijna jaloers worden..........vooral het lekkere weertje daar, hier vriest het dat 't knapt!!
    krijg door je leuke manier van vertellen een goed beeld hoe jij je vermaakt.Kan het gastgezin alleen Spaans of ook nog Engels?
    Nou geniet en veur zichtig bliemm
    kussie,
    charles en elly
    charles en elly

  • 24 Februari 2011 - 10:25

    Ancil:

    Hoi Marije

    Wat leuk om je verhaal te lezen. Je schrijft erg beeldend. Zou er eens over gaan denken om er een boek van te maken haha.
    Stuur eens wat zon deze kant op..
    Het heeft hier vannacht gesneeuwd bah...
    Ben er helemaal klaar mee!
    Tot de volgende keer.

    Groetjes Ancil

  • 04 Maart 2011 - 11:48

    Jolien (Den Ham):

    Hee Marije,

    Leuk verhaal. Lekker bezig zijn op je 'dooie' gemakkie zo te lezen :D vroeg me af of je al een keertje 'witte rijst met roerei en bonen hebt gegeten als ontbijt' (erg lekker, maar naar drie keer...) Maar dat zal wel niet zo zijn als ik dat zo lees ook ;) Benieuwd naar je volgende verhaal. Veel plezier en succes en hoe gaat het met je spaans intussen? Nou rustig aan doen hè...:)

    Groetjes van Jolien

  • 09 Maart 2011 - 14:55

    Monique:

    He marije , maak je nog wat mee of ben je zo druk met stage dat je geen verhalen kan schrijven??

    We worden ongeduldig...................

    Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Turrialba

Marije

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 29058

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 05 Juli 2011

Stage in Turrialba

Landen bezocht: