alweer een week voorbij - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marije Kruiper - WaarBenJij.nu alweer een week voorbij - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marije Kruiper - WaarBenJij.nu

alweer een week voorbij

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

24 Januari 2011 | Costa Rica, San José

Bijna twee weken zit in nu in Costa Rica. Voor mijn gevoel zit ik hier al erg lang! We doen zoveel leuke dingen! Het dringt nog steeds niet helemaal door dat ik ver van huis ben! Het leven hier went erg snel, maar misschien komt dit ook wel omdat de eerste twee weken in het teken stonden van acclimatiseren en kennis maken met de grote stad San Jose. De stad San Jose is er groot, als ik boven uit het raam kijk zie ik een gedeelte van de stad. Ik zit nu in stadsdeel Guadalup in de wijk Purral. Deze wijk ligt op een heuvel, verder naar boven mogen wij niet komen. Taxi chauffeurs kijken ons ook raar aan als we zeggen dat we in Purral wonen en vragen of we naar boven moeten. Helemaal naar boven zit een wijk wat echt niet veilig is veel drugs en geweld. Dus daar brengen ze je niet naar toe.

Afgelopen week hebben we voor de San Jose groep het clubgebouw en op het beton veldje hebben we de lijnen overgetrokken. De boel is mooi opgeknapt en ziet er weer fris uit. Tijdens het schilderen hebben we veel bekijks gehad van jongeren. Soms word je een beetje gek van de jongens hier. Ze bekijken je van top tot teen. Floor is zelfs ten huwelijk gevraagd! Negeren werkt het beste bij die jongens anders blijven ze je lastig vallen en blijven ze je vragen stellen.

Verder stond deze week in het teken van uitstapjes en uiteraard Spaanse les. Wij zijn deze week met een taxi naar de universiteit van San Jose geweest waar ze een soortgelijke opleiding hebben als de calo. We hebben een rondleiding gehad en hebben alle sport faciliteiten gezien, ik was echt onder de indruk ze hebben alles goed voor elkaar! Dit had ik niet verwacht, een mooi zwembad, een atletiekbaan, een kunstgrasveld en collegelokalen. Erg leuk om eens te zien hoe een school er hier uit ziet.

Ook zijn we naar het centrum geweest van San Jose. Samen met Denise, Floor en Sabine zijn wij naar de kerk heen gegaan, waar net een dienst o.i.d. begon. Ook hier gaan de mensen staan als de pastoor de kerk in komt, alleen hier staan ze wat langer als bij ons! Voordat iedereen ging zitten zijn wij snel de kerk uit gegaan omdat we niet wisten hoelang het zou duren en we hadden wel zin om op een terrasje wat te gaan drinken. Dit hebben we dan ook gedaan. San Jose is geen mooie stad maar ook niet lelijk. En zoals een echt tica zich gedraagt kwamen wij te laat in onze Spaanse les. Dit omdat we nog wouden pinnen om de lessen te betalen maar de pin automaat was stuk. Dus wij weer met de bus terug naar Purral. De bussen hier kosten trouwens geen drol! Het maakt niet uit waar je instapt het kost vaak tussen de 230- 265 colonnes. Ga zelf maar even zoeken hoeveel het is euro´s is!

Wat deze week echt bijzonder was de rolschaatsdisco! In het begin was het erg onwennig om weer op rolschaatsen te staan maar op het eind ging ik weer heel goed! Daarna zijn we naar de bioscoop geweest! De bioscoop ziet eruit zoals in Nederland! Prima vertoeven dus! Ik heb daar dan ook h eerlijk geslapen! We gingen naar El Turista. In het begin werd er Frans gesproken en dit werd niet ondertiteld, de engels gesproken tekst werd ondertiteld met Spaans. Maar zoals ik al zei ik heb heerlijk geslapen ik vond de film helemaal niet leuk en kon niet in het verhaal komen. De prijs van een kaartje was 2000 colonnes, niet zoveel, dus het was ook niet erg dat ik in slaap viel! Vervolgens zijn we met een taxi naar huis gegaan en netjes voor de deur afgezet!

De taxi ritjes op zich zijn er mooi! Links inhalen rechts inhalen. Twee baans? Ach vier baans kan ook! We komen er wel en daar gaat het om. Een weg van rechts? Gewoon toeteren en voorrang nemen. Put deksels? Die zijn alleen maar onhandig. Daardoor heb ik net nog een bal uit de put/ riool gevist voor een klein kereltje. Als dank kreeg ik een stuk sinaasappel! Lief kereltje!

Vandaag (zondag) ben ik vroeg opgestaan zodat ik met mijn zus op skype kon bellen. Het is een leuke en makkelijke manier om zo contact te houden met thuis! En zo lijkt Nederland helemaal niet zo ver weg! Daarna heb ik rustig een ontbijtje gehad; rijst, bruine bonen en kluts ei met ham er doorheen. Vervolgens wou ik mijn foto’s op de laptop zetten maar ik kwam tot de conclusie dat ik het kabeltje thuis heb laten liggen…. Maar niet getreurd de eerste foto’s heb ik op internet gezet! De link om de foto’s te bekijken volgt later!

Tijdens het schrijven van dit verslag hoor ik Guisella iets zeggen over Oscar ik kan niet volgen waar het over ging en op het zelfde moment hoor ik Sabine beneden vragen of ik thuis ben terwijl ik door het raam kijk zie ik Sabine met iemand de trap op komen. Met een gezicht is één grote vraagteken kijk ik om het hoekje en zie ik Oscar daar staan! Hij kwam even kijken hoe het met ons was en uitleggen hoe de aankomende week eruit zal komen te zien. Erg leuk om hem weer te zien! Het is echt een spontane, fanatieke en gerust stellende man. Oscar blijft de nacht in San Jose om samen met ons naar Turrialba heen te reizen. Om 13.00 uur nemen we de bus en zullen tegen 15.00 uur daar aan komen. We gaan samen naar zijn huis en zullen het avond eten klaar maken voor onze gastgezinnen. Na het eten zullen we dan naar ons gezin voor de komende 5 maand gaan. Ik heb er zin in!

Dit is de link voor de foto’s! ze zin niet allemaal even mooi, ik heb nog geen selectie gemaakt!

Hoe is het eigenlijk in Nederland? Ben wel benieuwd wat jullie nu allemaal bezig houd!

Kusj

p.s. we waren in Manuel Antonio het eerste weekend!

  • 24 Januari 2011 - 08:38

    Robin:

    Kruipert!
    Mooi stukkie. Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en goed terecht bent gekomen! Ik ben net terug uit Oostenrijk, van het kamp met de gehandicapte mensen. Het was echt een hele mooie ervaring. Het is eigenlijk gewoon 24 uur per dag bezig zijn met mensen die ooit net zo als jij geweest zijn, maar door een ongeluk hersenbeschadiging hebben opgelopen. Er waren veel rolstoelers, maar ook een blinde, een dove en mensen met spraakgebrekken. Ik kan nu het alfabet in gebarentaal :-D
    Nee, ik heb een superweek gehad, heel intensief. Doordat je zo intensief met elkaar bezig bent was het voor iedereen echt janken toen we thuis heel veel familie zagen staan en we afscheid van elkaar moetsen nemen..

    Zometeen moet ik naar stage. Lange dag, beginnend met een vergadering. Het moet maar!

    xx Robin

    PS. Geniet!

  • 24 Januari 2011 - 10:51

    Merit:

    Hee
    Super om te lezen dat je het naar je zin hebt! Wij gaan zaterdag weg, maar morgen nog toets en donderdag referatendag. Daarna SRI LANKA!!
    Je moet mij maar even toevoegen op skype, ik heb het geprobeerd kan je volgens mij niet vinden..(of wel?). Naja kijk maar of ik in je lijst sta.
    Kus Merit

    PS volgens mij staat de foto link er niet bij?


  • 24 Januari 2011 - 17:46

    Liane:

    Fijn om te lezen dat je naar je zin hebt!

    Ik zit nu middenin tentamens dus duim even voor ons ;)..

    Have fun daar !

    Xx

  • 24 Januari 2011 - 21:52

    Elly:

    he Marije,
    Tot nu toe lekker chillen dus ....mooi dat je het goed naar je zin hebt.
    We kijken uit naar de volgende indrukken/belevenissen.

    gruezi charles en elly

  • 25 Januari 2011 - 13:45

    Monique:

    He Marije
    Leuk om je verhalen te lezen en wens je veel succes in je nieuwe gezin en geniet!!

    Ik kan geen link vinden van je foto's??

    Monique Rene en boy's

  • 25 Januari 2011 - 15:43

    Iris :

    hoi Marije,

    die weken waren al weer leuke belevenissen als ik dat zo lees. Nu hopen dat het gastgezin voor de komende 5 maanden ook goed en gezellig is!
    Even een handbal up date: vorige week verloren, we moesten nog even wennen zonder jou ;), en maar deze week dik en dik gewonnen. 22-7!!! goeie hé.
    ik ben benieuwd naar je volgende verhaal, later!!!

    Iris

  • 26 Januari 2011 - 03:51

    Floor Wolthuizen:

    He Marije en Sabine! Hoe is het daar in Turrialba? We wachten met spanning op de eerste verhalen!!

    Groetjes uit San José!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Marije

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 29061

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 05 Juli 2011

Stage in Turrialba

Landen bezocht: