Nog 20 dagen in de sneeuw - Reisverslag uit Haarle, Nederland van Marije Kruiper - WaarBenJij.nu Nog 20 dagen in de sneeuw - Reisverslag uit Haarle, Nederland van Marije Kruiper - WaarBenJij.nu

Nog 20 dagen in de sneeuw

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

21 December 2010 | Nederland, Haarle

20 dagen maar!!?? Toen ik afgelopen zomer terug kwam uit Frankrijk zei ik iedere keer ´ik ben nog heel lang in Nederland hoor!´ En nu ga ik over 20 dagen al wel! Wat gaat de tijd snel zeg!
Afgelopen weekend heb ik samen met de dames van vrienden groep ‘Ajuh’ een sponsor actie gehouden. We hebben oliebollen verkocht en het hele bedrag kan ik meenemen naar Turrialba zodat het geld ten goede komt aan de kinderen in Turrialba. Het was een zeer geslaagde actie!!

Op 10 januari zal ik dan vertrekken, samen met een aantal andere project leden vlieg ik via Housten (texas usa) naar San José in Costa Rica. Hier zal ik twee weken verblijven in een gastgezin om te acclimatiseren en mijn Spaans bij te spijkeren enz. Samen met klasgenoot Sabine zullen wij na twee weken afreizen naar Turrialba om daar ons project voort te zetten.

Het project ziet er als volgt uit:

Het project bestaat uit meerdere werkplekken. Wij als project leden zullen werkzaam zijn op drie plekken. Het gaat om Centro de Educación Especial Alvaró Rojas Quíros, CAIPAD en La escuela Grana de Oro.

Centro de Educación Especial Alvaró Rojas Quíros (CEE)
Dit is een school voor meervoudige gehandicapte kinderen van 0 tot 21 jaar. Het varieert van leerlingen met het syndroom van down tot leerlingen met gehoor problemen, leerlingen met ontwikkelingsachterstanden en leerlingen met stoornissen in het autistisch spectrum. De visie van de school is dat alle docenten en begeleiders de kwaliteit van leven van de leerlingen met een beperking wil optimaliseren. Dit willen zij doen door de beperking waar mogelijk is te verminderen (door aanpassingen en trucjes) en de zelfstandigheid te vergroten. In samenwerking met het multidisciplinair team willen zij de kinderen steun bieden op emotioneel, cognitief, lichamelijk, sociaal en economische gebied de beste leefomstandigheden bieden. Ook willen zij zich inzetten voor integratie in de wereld.

CAIPAD
Dit is een instelling die te vergelijken is met een dagactiviteitencentrum voor volwassenen met een verstandelijke beperking. Vaak gaan oud-leerlingen van CEE naar dit centrum. In dit centrum zitten mensen met verschillende ziektebeelden, zo zijn er cliënten met psychische stoornissen, een verstandelijke beperking, een lichamelijke beperking of meervoudige beperkingen.

La escuela Grano de Oro
Dit is een basisschool in het gebied van de indigena in het Chirripo gebergte en op deze school worden geen bewegingslessen aangeboden. Dit is erg jammer want het is goed voor hun gezondheid, coördinatie maar ook voor sociale vaardigheden, tolerantie, discipline enz. deze indigena´s zijn de inheemse bevolking van Costa Rica en wonen nog samen in kleine reservaten diep in het gebergte ze leven erg primitief en hebben vaak hun eigen taal.

Ik heb er al erg veel zin in en kan niet wachten totdat ik in het vliegtuig zit op weg naar Costa Rica! Wel moet er helaas nog erg veel werk worden verzet voor de studie! Nog 2 tentamens en twee opdrachten te gaan, maar dan gaat het toch echt gebeuren!


  • 21 December 2010 - 17:43

    Liane:

    Marije,, alvast heel veel plezier daar !!

    Ga je volgend op internet ;)

    Xxx

  • 21 December 2010 - 18:48

    Monique:

    We gaan je volgen op de site!!

  • 28 December 2010 - 17:47

    Merit:

    Ah joh jij moet maar twee weken.. Hoe voelt dat? Ik zie je toch nog wel 4 januari denk ik? Anders heel veel succes en vooral heel veel plezier!!!!
    X

  • 07 Januari 2011 - 12:42

    Denise Daniëls :

    Hee Marije!

    Bedankt voor je berichtje!
    Jij ook nog even lekker genieten van je weekend en tot maandag! Heb dr zin innnnnnnn!

    xx

  • 11 Januari 2011 - 18:40

    Manon:

    mooi dat je veilig aangekomen bent!nu wachten op het 1e verslag!!

  • 12 Januari 2011 - 11:20

    Annet Van Pedro:

    Ik begrijp dat je goed bent aangekomen. Houd je de site een beejte aktueel zodat we je kunnen volgen?

    Groetjes

  • 13 Januari 2011 - 13:22

    Merit:

    Hooi
    Heb je mijn sms nog ontvangen. Ik hoop het wel;) Ik ben benieuwd hoe de eerste paar dagen zijn gegaan! Laat maar zo snel mogelijk wat van je horen:)
    Groetjes
    PS voor ons is het ook niet zo lang meer:D:D:D

  • 14 Januari 2011 - 13:20

    Vera:

    Hey Marije,

    Heel veel succes en plezier daar!

    liefs Vera

  • 15 Januari 2011 - 11:42

    Monique:

    We zijn nieuwsgierig..........................
    en hopen snel wat van je te horen............

  • 15 Januari 2011 - 12:55

    B2:

    Hallo Marije,
    fijn dat je goed bent aangekomen. Vandaag gehandbald tegen Overwetering en wat denk je???? gewonnen met 13-11. Veel succes daar.

  • 15 Januari 2011 - 20:46

    Martje:

    Hey Marije,

    Hoe is het daar in het verre verre land :P?
    Heb je al mooie jongens gespot of heb je daar nog geen tijd voor gehad!
    Hoop dat het een beetje leuk daar is!!!
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Haarle

Marije

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 29057

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 05 Juli 2011

Stage in Turrialba

Landen bezocht: